TOO tilbudet er et tverrfaglig tilbud med angstbehandling og påfølgende nødvendig tannbehandling etter “Veilederen for god klinisk praksis i tannhelsetjenesten” (IS-1589).
Hit kan man ta kontakt direkte per telefon eller epost, eller bli henvist fra tannlege eller annen helseinstans.
Behandling
Den psykologiske behandlingen innebærer å bli kjent med hvorfor tannbehandling er utfordrende for deg. Ved å bli kjent med hvordan angst eller tidligere erfaringer påvirker deg i tannbehandlingssituasjonen kan man arbeide med å få nye gode erfaringer.
Informasjonen og behandling tilpasses din problemstilling, og vi lager sammen rammer for hvordan trene på det du er mest redd for i tannbehandlingssituasjonen. Treningen gjøres gradvis i et tempo som du selv er med på å bestemme.
Du vil underveis erfare og oppleve at informasjon kombinert med en gradvis tilnærming vil føre til at du blir mindre redd. For å lykkes med behandlingen må du delta aktivt.
Etter angstbehandling viderehenvises du til tannbehandlerteam for rehabilitering av tannsettet. Tannbehandlingen utføres innenfor retningslinjene for TOO med bakgrunn i «Veileder for god klinisk praksis i tannhelsetjenesten» (IS-1589).
Tannbehandlingen skjer i hovedsak hos den offentlige tannhelsetjenesten, hos tannhelsepersonell som har vært på kurs hos oss, og som vi samarbeider med.
Målet for behandlingen er at vi sammen skal finne en god måte for deg til å mestre tannbehandling, slik at du kan opprettholde en god tannhelse.
Hvor finnes vi
TOO-team finnes over hele landet. I Troms er det tverrfaglige team ved TkNN, Målselv, Finnsnes, Harstad og Sonjatun.
I Finnmark er det tverrfaglige team i Alta, Tana Bru og Lakselv.
I Nordland er det tverrfaglige team i Narvik, Vestvågøy, Bodø og Mo i Rana.
Emma Kristvik Pettersen: tannhelsesekretær
Ellen Anna Molund: tannhelsesekretær
Therese - Marlene Wikbo: tannpleier
Kine Jespersen: psykologspesialist
Lisa Søreide Johansen: tannlege
Karianne Johansen: tannlege
Ventetid
Vi prioriterer vår venteliste slik at den varierer mellom 6 uker og 18 mnd.
Får å kunne prioritere henvendelsene er det viktig å returnere informasjonen du får tilsendt.
Henvisning
Alle instanser kan henvise pasienter til TOO tilbudet, pasientene har også anledning å ta kontakt selv.
Det er viktig for prioritering at man etterstreber utfyllende informasjon under de nevnte punktene.
Ta kontakt om du har spørsmål.
Her finner du vår kontaktinformasjon
Mer informasjon
Besøk gjerne nettsidene tooinfo.no og helsedirektoratet for mer informasjon.
Gå til tooinfo.no
Gå til helsedirektoratet.no